Czym jest napędzany?

Hydros jest prototypem pojazdu elektrycznego z napędem wodorowym. Napędzany jest ogniwem wodorowym połączonym z silnikiem elektrycznym. Ogniwo wodorowe jest urządzeniem, które zamienia wodór na prąd elektryczny. Prąd jest następnie przekazywany na układ napędowy. „Odpadem” w tym procesie jest woda, a więc to bardzo ekologiczny pojazd. Jest to nowatorskie rozwiązanie, które pozwala zastąpić baterie litowo-jonową czy inne źródło stałe energią pozyskiwaną z gazu, tzn. z wodoru. 

Hydros

 

Jaką prędkość osiąga?

Podczas zawodów Shell Eco-marathon pojazd musi przejechać 10 km w czasie nie dłuższym niż 30 minut, dlatego minimalna średnia prędkość Hydrosa na trasie toru wyścigowego to 25 km/h.

Natomiast maksymalna prędkość jaką osiąga to około 50 km/h. Jest to możliwe nawet przy tak niewielkim zużyciu paliwa, ponieważ redukujemy wszystkie opory zarówno aerodynamiczne jak i mechaniczne.

Hydros na torze Le Mans

 

Z czego jest zbudowany?

Jest to konstrukcja wykonana z materiału kompozytowego, a konkretnie jest to włókno węglowe. Włókno węglowe jest nie tylko bardzo wytrzymałe i sztywne, ale przede wszystkim charakteryzują się zdecydowanie mniejszą masą własną od materiałów tradycyjnych. Dzięki zastosowaniu przez nas tego rozwiązania masa Hydrosa to tylko 30 kg przy zachowaniu pełnej wytrzymałości i bezpieczeństwa pojazdu. Kompozyty są wykorzystywane nie tylko w motoryzacji, ale także w lotnictwie, przemyśle kosmicznym czy przy budowie statków. Stosowanie materiałów kompozytowych staje się coraz bardziej popularne, ponieważ ich wykorzystanie w pojazdach wiąże się ze zmniejszeniem masy, a co za tym idzie — niższym zużyciem paliwa.

 

Ile zużywa paliwa?

Zużycie energii na torze można porównać do przejechania tysiąca kilometrów na jednym litrze benzyny. Wodór jest znacznie bardziej wydajnym paliwem niż źródła stałe - jeden kilogram wodoru mieści w sobie 3 razy więcej energii niż kilogram benzyny. 

 

Po co to robimy?

Jest to projekt studentów i inżynierów Politechniki Lubelskiej. Realizujemy go w wolnym czasie przy wsparciu ze strony Politechniki Lubelskiej i sponsorów, których udało nam się pozyskać. Sami od samego początku zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy Hydrosa. Startujemy w zawodach Shell Eco-Marathon - jest to dla nas okazja do sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce. Ponadto mamy nadzieje, że rozwiązania oraz technologie, które proponujemy przy budowie naszego pojazdu będzie można wykorzystać w przyszłości w większych projektach. Cieszy nas fakt, że projekt Hydros budzi spore zainteresowanie lokalnej społeczności, dzięki czemu możemy popularyzować wiedzę na temat nowych technologii i pojazdów elektrycznych, które są przyszłością motoryzacji. 

 

Czym są zawody Shell Eco-Marathon?

Zawody Shell Eco-Marathon Europe są organizowane od 1985 roku i jest to jeden z najbardziej wymagających konkursów dedykowanych młodym inżynierom na świecie. To podczas tych zawodów możemy przekonać się czy nasz poziom technologiczny jest porównywalny z zespołami z innych krajów. Na dzień dzisiejszy możemy pochwalić się dwoma startami w zawodach Shell Eco-marathon Le Mans 2016 oraz Shell Eco-marathon Le Mans 2017. Aktualnie przygotowujemy się na kolejne starty, w szczególności Shell Eco-marathon Europe 2018 w Londynie.

 

Twitter @shell_ecomar
Panel Wszelkie prawa zastrzeżone ©